Vývojová psychologie
27. 4. 2011
VÝVOJOVÁ
□ psychický vývoj = proces růstu a změn, na kterém se podílí fyziologické zrání i sociokulturní vlivy, zejména učení
□ psychický vývoj znamená zvyšování autonomie (samostatnosti)
□ každé vývojové období v sobě zahrnuje mezníky:
● biologické (ochlupení, růst genitálií)
● psychické (vývoj psychiky, charakteru)
● sociální
□ Obecné znaky psychického vývoje:
● zákonitý proces, posloupnost jednotlivých fází
● celistvý proces (fyziologický vývoj, rozvoj psychiky)
● proces nezvratný (veškeré regresivní / vrácení jevů změny jsou patologické/ chybné
● lze je charakterizovat jako postupnou proměnu od méně dokonalé k dokonalejší
● není plynulý, děje se prostřednictvím vývojových skoků
● je individuálně specifický
● citáty: - Wesson : ,,Nic nenáleží na okolním prostředí!,,
- jiný autor: ,,Vše záleží na dědičnosti!,,
□ Faktory psychického vývoje se vzájem ovlivňují (viz d.ú.)
□ Psychický vývoj provázejí potřeby: ● potřeby změny
● potřeby jistoty a bezpečí
Teorie psychosexuálního vývoje podle S. Freuda
- pregenitální období orální
anální (2. rok)
falické
-období latence (mladší školní věk)
-genitální období (pubescence)
Teorie podle E. Eriksona
Osm věků člověka podle E.Eriksona
|
||
1.
|
0-1 rok
|
důvěra x nedůvěra
|
2.
|
1-3 roky
|
autonomie x stud
|
3.
|
3-6 let
|
iniciativa x vina
|
4.
|
6-12let
|
snaživost x méněcennost
|
5.
|
12-19 let
|
identita x zmatení rolí
|
6.
|
19-25 let
|
inimita x izolace
|
7.
|
25-50let
|
geneactivita x stagnace
|
8.
|
50a více let
|
integrita x zoufalství
|
|
|
|
→ každé vývojové stádium obsahuje psychosociální konflikt
|
Jednotlivá období / etapy vývojové psychologie
● Prenatální období
● Novorozenec
● Kojenec
● Batole
● Předškolní věk
● Školní věk
● Pubescence
● Adolescence
● Dospělost
● Stáří
Ontogeneze: - individuální vývoj jedince od vzniku po zánik
- ovlivněno: □ genetickou výbavou
□ prostředím
□ psychickou odolností
□ zráním (biologickými předpoklady) učení (osvojenými předpoklady)
Zrání: A) evoluční etapa - zdokonalení psychiky a fyzické úrovně
B) involuční etapa – snižování veškerých funkcí
Prenatální období
□ pre natus = před narozením
□ dělí se na tři fáze: oplození
embryonální
fetální = plodná
□ spermie zrání spermií trvá 2 měsíce
tvoří se v nadvarlatech
bičík spermie se po vštěpení do vajíčka odlomí
□ osifikace = je přeměna chrupavky, či vaziva na kost → srůstání kostí
□ tvoření polykacího, sacího úchopového a vyměšovacího reflexu
□ postup oplození:
- 20. hodina po oplození - získávání genetických informací
- 30. hodina po oplození - vajíčko se dělí a po každých 15. hodinách se stává mozaika – shluk vajíček
- blastocysta - buněčná stěna obklopena prstencem → vstupuje do dělohy
- 3. týden po oplození - embryonální fáze
- zárodeční listy → tělesná ústrojí
- zpoždění menstruace a projev těhotenství
- neurální trubice
- 4. týden po oplození - rýsování hrubé polohy jedince
- tvorba obratlů
- funkčnost srdce
- 4. - 5.. týden po oplození - zárodky končetin
- rýsování oka
- vývoj obratlů
- 5. týden po oplození - vývoj jater
- 6. týden po oplození - zřetelné lidské rysy
- vysoká tepová frekvence
- vývoj ruky
- 8. týden po oplození - nezřejmé rozlišení pohlavních orgánů
- 12. týden po oplození - polykací a pátrací reflexy
- vysoká rekce očí
- 18. týden po oplození - projevení pohlaví
- jemné dětské chmíří (=lanugo)
- hranice mezi fetálním a embryonálním obdobím
Batole (1. - 3. rok)
□ rozvíjení pohybů a motoriky
□ rozvoj slovní zásoby, či jen vznik
□ formulce těla
□ poznání nových věcí
□ separační úzkost: dítě si uvědomuje důležitost rodičů (strach hlavně o matku)
□ negativismus : projevení častého ,,NE!,,
Předškolní věk (3. – 6. rok)
□ navazování kontaktů s dětmi
□ časté kladení otázek ,,PROČ?,,
Mladší školní věk (6. – 11. rok)
□ zralost: □ motivační
□ sociální
□ učení
□ tělesná
□ dítě často vyhledává zábavu → hraje si
Starší školní věk / Pubescence (11. – 15. rok)
□ sekundární pohlavní pudy: □ ochlupení
□ menstruace
□ růst prsou, či svalů
□ důležitým okolím, nejsou pro jedince rodiče, ale přátelské okolí (spolužáci, kamarádi, popř. partner→ navazování vztahů s opačným pohlavím)
□ volba střední školy, popř. další studium, či zaměstnání
□ projevení abstrakcí
Adolescence (15. – 18. rok)
□ vyspělost větší u děvčat
□ vysoké zlepšení myšlení a myšlenkových operací
□ schopnost právních úkonů: řidičský průkaz, účast u voleb, či požívání alkoholu a cigaret
□ trend vysokoškolského studia → úbytek dětí
Dospělost (18. – 60. rok)
A) Raná dospělost □ (18-35let)
□ počátek pracovní kariéry
□ zakládání rodiny
□ nové role → matka x otec
B) Střední dospělost □ (35 -45let)
□ pokračování v osobní kariéře
□osamostatnění svých dětí
□ stabilní okruh svých přátel
C) Pozdní □ (45-60let)
□ projevy involuce
□ nové role → babička x dědeček
□ nové role → matka x otec
Stáří (60.rok → )
□ ageismus = diskriminace starých lidí
□ generalizace = zobecnění
□ závislost na okolí
□ odchod do důchodu, popř. do domu seniorů
□ ztráta nebo snížení počtu přátel, či životního partnera
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář